Lilla Engla

Det har skrivits tusentals spaltmeter om lilla Englas öde. Både i tidningar och i bloggar. Därför tänkte inte jag göra det....men, men
Naturligtvis har jag berörts av detta! Svårt att låta bli....tankarna har fart omkring både nu och då.
Att mista ett barn är nog bland det hemskaste man kan råka ut för. Man kan inte förstå, bara möjligtvis ana hur hennes föräldrar, anhöriga och vänner känner sig nu.
Allt är så sorgligt....men det händer hela tiden sorgliga saker som inte skrivs om i tidningarna.Även om detta troligen är det värsta tänkbara sätt att mista ett barn på.
Men alla dom barn som går bort i olyckor. Alla dom barn som inte överlever en svår sjukdom. Vem tänder ljus för dom?
Alla barn som måste gå igenom svåra och smärtsamma undersökningar och behandligar. Alla barn som utsetts för övergrepp, både fysiska och psykiska, vem tänder ljus för dom?

Hata är ett starkt ord, men jag kan förstå att man hatar ...som i det här fallet en barnamördare. En mördare överhuvudtaget. En människa som misshandlat och våldfört sig på flera ungdomar och kvinnor.

Men varför har han gjort detta? Hur kan en människa bli så ond? Jag tror nämligen att ingen föds ond. Olika orsaker i livet formar ondskan.
Nu när han , enligt hans advokat, insett vad han gjort....hur mår han nu? Är han sjuk och behöver vård? Har han tyst ropat på hjälp men ingen hört eller förstått? Kunde detta ha undvikits? Frågorna är många.

Till gärningsmannens anhöriga....hur mår dom? Dom hade ingen aning. Har aldrig haft en tanke om detta.
Deras son, bror, farbror, vän mm har gjort något så fruktansvärt som att släcka människoliv med sina bara händer.
Detta är en stor tragedi även för dom. Likaväl som för offrens.

Observera att jag absolut inte tar någon i försvar. Jag bara försöker tänka lite längre än vad som skrivs i tidningar och som sägs på nyheterna.


Ljus tändes häromkvällen i tusentals hem för lilla Engla. Så gjorde även jag.
Ikväll tänder jag ett igen.....för alla "offer" där ute och för ALLA barn som lider eller fått sluta sin vandring här på jorden i förtid.

Ikväll är min tanke med er......

Kommentarer
Postat av: Mariann

Ok, det är bra med regn ibland för grundvattnet... Du skriver så mycket! Det om Engla mm är mycket fint skrivet. Håller med om allt! Feber? Du blir väl inte sjuk?! Jag är så trött efter dagens möda. Igår kväll var jag också trött men piggnade till efter ett tag. Linedance har den effekten på mig. Ska lägga mig snart för det blir en lååång dag i morgon också. Ringde min mamma när jag kom hem, det var inte så roligt. Ibland tycker jag att hon är bra jobbig. Hoppas att jag blir bättre när jag blir äldre. Ses! Kram!

2008-04-16 @ 21:50:01
URL: http://www.mariannlostinline.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0