Julstress?!

Nån som lider av julstress? Inte jag!!
Vid den här tiden på året brukade jag förr om åren ha minst sju sorters kakor, bullar och saffransbröd i frysen. Som trängdes med köttbullar, revben och prinskorv.
Alla julklappar var färdigköpta och inslagna och barnen och jag brukade åka till simhallen eller något annat kul när andra stressade runt.

Iår är det också lugnt. Men av andra orsaker. Helt enkelt att jag struntat i att baka, ingen kommer och vi fikar sällan så varför slita ut sig bara för att fylla frysen.
Vi måste invänta ett pengaregn för att kunna köpa lite julmat, finns inget att förbereda där heller.
Inga pengar finns till julklappar så jag slipper trängas i affärerna!

Idag kände jag mig tacksam för det kan jag säga. For iväg till IKANO för att köpa salva till pappa på apoteket.
Herre jesus säger jag bara. Att folk orkar??!!
Smockfullt redan på parkeringen. Totalt igenproppat inne i butiker och gångar....svettande, stirriga, gapiga och härjande vuxna och gråtande barn som låg på golvet och stoppade upp köerna ytterligare
Föräldrar som inte orkade bry sig om dom.
Det knuffades och gruffades och jag var såååå tacksam över att endast behöva besöka apoteket och så ut i friska luften igen.

Jag har oftast jobbat som mest aktivit just veckorna innan jul( blomsteraffär) och bara sett köphysterin just där.
Saknar julgruppspysslandet måste jag säga
Hållt på med det sen jag var liten. Förra året var första året som jag inte gjorde några. En del andra år har folk som jag känner beställt av mig och så har jag pysslat hemma vid köksbordet
Bara för att hålla traditionen vid liv. Det är nåt visst med detta, blir lite sentimental när man tänker tillbaka på alla dessa blomsterjular.

Vad jag inte saknar däremot är alla rosetter jag band till grupperna. Började i oktober och satt hemma i tvsoffan och fixade och donade. Hade alltid sår på fingrarna efter ståltråd mm....fyllde ett antal sopsäckar med pynt.

På tal om stress förresten.....en liten dikt kanske?

"Jag stötte på Tomtefar just häromdagen
Han led utav sömnlöshet och knarr uti magen
Han sa att han kände sig nästan bestulen
på all den idyll som bör finnas kring julen
Han tyckte att människor stressar och jagar
Dom slösar med pengar och gnäller och klagar
"Jag avgår", sa Tomten, med skärpa i tonen
"Och anhåller härmed om förtidspensionen"!


Kommentarer
Postat av: Kristina

Jag håller med om köp hysteriet man åker med på tåget det är bara så. Alla har inte råd att köpa dyra julklappar. Om man drog ner på julklapparna och gav av sin tid till barnen det skulle många barn må bra av.Gittan du ger dina barn av din tid den bästa klappen dom kan få. Tänk om det fanns fler föräldrar som du...

2008-12-14 @ 21:39:11

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0