Natten går tunga fjät....

Jag älskar traditioner.....nu ska ni få höra en liten historia om lussefirande

När mina barn var små och gick på kyrkans barntimmar, så fanns där en fantastisk människa som var diakonissa i församlingen. Hon startade en mammagrupp för alla mammor som hade barn i någon av kyrkans verksamhet.
Vi blev ett gäng som samlades en gång i månaden och hade trevligt.
D fixade med allt, det var menat att vi mammor skulle få ha en skön kväll hemifrån utan att behöva styra med nåt(behöver jag säga att hon var ensamstående utan barn

Vi har haft ostprovning, vinprovning, spakväll med fotbad och massage, vi besökte en hudvårdssalong, vi har fått sminktips osv......men oftast åt vi och drack vin
Under just en sån vinkväll säger D:

Just det flickor, vi ska lussa nästa vecka!
Ska vi?!
D: Jo stiftet firar lucia i Lilla Aska med personal och inbjudna som är tex sjukskrivna och pensionärer.
Dom ringde mig och undrade om jag kunde komma med barnkören. Men det går inte för dom är för små.
Så jag sa att vi kommer ett gäng mammor istället.

D: Allt är bara på skoj!!!

Aha! Klart vi ska lussa!!!

Men vad ska vi sjunga?
D: Vi tar bara några vanliga som vi kan, vi får improvisera
Ingen av oss har lusselinne!
D: Vi tar konfirmandkopor!

Sagt och gjort....lussedagen samlades vi....iklädda våra konfirmandkåpor och glitter och levande ljus på övervåningen på huset. Där kom vi fram till några sånger alla kunde under mycket fnitter.
Så började vi gå trappen ner och kommer in i ....TVÅ FULLSATTA RUM!!!!!!
Där sitter folk med tindrande ögon och tror att dom ska få se ett underbart luciatåg!!

Shit vad vi skämdes....och skärpte till oss....och skällde på diakonissan efteråt, som bara skrattade och sa att det var skitkul!! hahaha hon är helt underbar

Men vi gjorde succé och året efter ringde dom och ville ha oss tillbaka
Det är fjorton år sen. Mammagruppen dog ut, och diakonissan är pensionär.
Nuförtiden är det Skäggetorpskyrkans personal som lussar i Lilla Aska.
Men varje år får jag frågan om jag inte kan va med. För det är tradition både för dom och för mig

Nuförtiden är det liiiite mera proffsigt. Vi träffas en gång och går igenom vad vi ska sjunga, och det har vi gjort idag.
Nya kantorn är väldigt duktig, men lite övernitisk. Hur sjutton tror hon att vi genom en övning ska kunna hålla reda på 14 sånger varav 6 är för mig totalt okända. En del av oss hade ännu fler vi inte kände igen.
Vi lyckades göra oss av med tre på direkten, men resten då?
Och som om det inte var nog så säger människan: Birgitta ska ha solo i vers 3 i Lucia du strålande brud!?!!!!
Nån ny psalm jag aldrig hört!!!! Solo?!?!?!
Jag protesterade för döva öron för hon bara fortsatte sitt spelande och sjungande.....det här kommer bli ett lysande, glimrande luciatåg på alla sätt och vis HAHAHAHHAHA

Nuförtiden har jag införskaffat mig ett riktigt lusselinne och på fredag kommer jag för 15:e gången att gå med i detta fantastiska improviserade luciatåg.

Efteråt får vi fika på plats. Och efter åker vi till "vår" kyrka där den fantastiska receptionisten och allt-i-allon Pia fixat frukostbuffé till oss.

Mysig tradition va?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0